11. lokakuuta 2016

Diy makramee-seinätekstiili

 
Onko makramee-solmeilu sulle tuttua? Mä olen tehnyt aikaisemmin sillä tekniikalla riippukeinun ja käsityökorin, molemmat joskus aikoinaan Taito Shopin kursseilla.
 
Tuttu kurssipaikka sai innostumaan taas kerran makrameesta, joka onkin jälleen trendikästä  sisustuksessa. Nyt solmeiltiin seinävaate, joka kuuluu Taito Shoppien syksyn kurssivalikoiman Tekemisen iloa -sisustusmallistoon.
 Laadukkaan malliston ovat suunnitelleet Saara Renvall ja Elina Helenius. Lisää mallistosta voit lukea täältä

 
Mittaa, pätki ja niputa.

Solmi nyörit ylärimaan annetussa pituusjärjestyksessä.



Ja sitten vain solmimaan nyörejä ohjeistuksen ja mallin mukaan. Jokaista neuvottiin kädestä pitäen just niin paljon, kuin apua tarvitsi.


Mäntyharjun Taito Shopissa Paula Petman neuvoi käyttämään mittanauhaa työn edistyessä, että kuviot pysyivät saman kokoisina.



Nyörin väri vaikuttaa tosi paljon lopputulokseen. Meidän kurssilla oli ilahduttavan monia värivalintoja ja ajatuksia seinätekstiilin paikasta kotona.

En pystynyt työmenojen vuoksi osallistumaan kurssin toiseen päivään, joten tein seinätekstiilin valmiiksi kotona. Ei muuta kuin työ roikkumaan olohuoneen seinälle ja solmimaan. Ylhäältä alaspäin etenevä solmeilu tehdään seisten. Käsityön korkeutta pystyi säätämään työn edistyessä. Hartiat kiittivät, hieno homma!


Kuviot tein kiltisti ohjeen mukaisesti, mutta olihan työhön saatava oma puumerkki, joten lisäsin lopuksi seinävaatteen alaosaan pienet solmukuviot. Mallityön alareuna oli tasoitettu suoraksi, mutta minä leikkasin sen vinoon.
Kun olin leikannut hapsut huomattavasti lyhyemmiksi kuin suunnittelijoiden ideoimassa seinävaatteessa, yläreunan puurima alkoi näyttää turhan paksulta tekstiilin kokoon verrattuna. Vaihdoin riman kapeaan metalliseen verhotankoon ja nyt olen tyytyväinen lopputulokseen.

Aluksi olin varma, että makramee sopii kuin nakutettu olohuoneen sinivihreälle seinälle, mutta kyllähän tuo kuvio erottuu paljon paremmin valkoista seinää vasten. Mitäs sanot, kumman paikan valitsen seinätekstiilille?
 
Mukavaa viikon jatkoa, terkuin Suska.
 
*Kurssimateriaali saatu blogiyhteistyönä.
 
 
 

13 kommenttia:

  1. Olen näitä ihaillut ja upea on tämäkin :)

    VastaaPoista
  2. Kaunis on ja kyllä se tuohon valkeaan seinään sopii paremmin. Itsekin ajatellut tuota kokeilla. Mukavaa keskiviikkoa sinulle ❤

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeile ihmeessä, sopii moneen! En eilen muistanut, että olenhan mä tehnyt makrameella kynnysmatonkin Matto x 30 -kirjaani.

      Poista
  3. Tosi hieno :) Minä laittaisin valkoiselle seinälle, pääsee siinä paremmin oikeuksiinsa.

    VastaaPoista
  4. Hieno on. Laittaisin sen vaalealle seinälle, koska siinä kuviot näkyvät paremmin. Olen joskus solmeillut laukun, mutta siitä on jo todella kauan aikaa, eikä sitä laukkuakaan ole enää olemassakaan. Iloa viikkoosi toivoo Liisa

    VastaaPoista
  5. Todella hieno. Miten pitkiä narut olivat?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Heidi! Naruja oli kolmea eri pituutta 3,5 - 4,5 metrin väliltä.

      Poista
  6. Upea seinätekstiili!!!! Hauskaa, että vanhoja tekniikoita nostetaan taas ihmisten tietoisuuteen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Kaupunkilaistyttö! Kyllä vain, vanhoista riittää ammennettavaa ja niitä voi modernisoida tähän päivään.

      Poista
  7. Hieno! Mä olen myös innostunut näistä makramee-töistä jokin aika sitten. Viimeisin kirjoitus mun blogissa (onneaoppimassa.blogspot.com) onkin juuri tällaisesta työstä :) Solmujen tekeminen on aika terapeuttista ja palkitsevaa :D

    VastaaPoista